مدیریت کلاسی و اداره کلاس درس، بیشتر بر راهنمایی دانش آموزان برای مهارت در کنترل خود و اتکا بر
کنترل درونی تأکید می شود. در گذشته، به معلم به عنوان یک مدیر، انتقال دهنده و کارگردان نگاه می شد،
در حالی است که در فرآیند کنونی، مدیریت کلاس بر مبنای روش یادگیرنده محور، معلم بیشتر یک راهنما،
هماهنگ کننده و تسهیل کننده است این الگوی جدید اداره کلاس درس به معنای آسان گیری و بی بند و باری در
کلاس نیست، بلکه تأکید بر مهربانی و آموزش خودکنترلی، خودتنظیمی و شاگردمحوری در مدارس امروزی است
. اقداماتی که معلم انجام می دهد تا کلاس درس را به صورت موقعیتی مناسب برای یادگیری در آورد، اداره کلاس
درس می گویند، اصطلاحی که همراه با اداره کلاس درس به کار می رود، برقراری انضباط است و برقراری
انضباط به اقداماتی گفته می شود که از سوی معلم و سایر مسوولان آموزشگاه به منظور جلوگیری از وقوع
رفتارهای مشکل آفرین یا در پاسخ به رفتارهای مشکل آفرین، به منظور کاهش آن ها در آینده صورت میپذیرد.
اداره صحیح کلاس درس از آن نظر مهم است که معلم از آن طریق می تواند رفتارهای مخرب و مزاحم را
شناسایی واصلاح کند و با ایجاد محیطی آرام و بدون تنش و درگیری شرکت دانش آموزان را در فعالیت های
یادگیری افزایش دهد.همچنین از این طریق است که می توانند ضمن ایجاد جو مشارکت و صمیمیت در محیط
آموزشی بر سطح انگیزش یادگیری دانش آموزان بیافزاید.
تعداد مشاهده
(2742)
نظرات
(2)